Nekropedia Wiki
Advertisement

Manipura bądź Czakra Suria – trzecia czakra, odpowiadająca za kontrolowanie przede wszystkim gruczołu trzustkowego, położona w splocie lędźwiowym.

Etymologia[]

Położenie[]

Manipura usytuowana jest na poziomie pępka, naprzeciwko pierwszego kręgu lędźwiowego. Lama Agarika Govind uznaje czakrę za splot nadbrzuszny. Opis ten, nie zgadza się jednak z systematyką współczesnej medycyny, która umieszcza manipurę o wiele niżej - w splocie lędźwiowym. Według dr Rele umiejscowiona jest w rejonie pępka i nosi również nazwę Splotu Trzewnego.

Charakterystyka[]

Czakra jest największa i potężna niczym słońce „suria”, dlatego jest również nazywana Czakrą Suria lub Splotem Słonecznym. Reguluje również gruczoł nadnerczy. Przebicie manipury powoduje uzyskani mocy tworzenia, zachowania i niszczenia.

Czakra przede wszystkim kontroluje gruczoł trzustkowy, ale zaopatruje również inne narządy tj. wątrobę, śledzionę, nerki, kanaliki nasienne u mężczyzn, jajnik i część macicy u kobiet oraz jelito cienkie, a także do pewnego stopnia jelito grube.

Płatki[]

Manipura posiada 10 płatków, które odpowiadają opisom dziesięciu rozgałęzień splotu lędźwiowego we współczesnej medycynie.

Advertisement