FANDOM

Wiedz, człowieku, że widzenie odnosi się do czasów ostatecznych

—(Dn.8/9)

Gabriel (hebr. גַּבְרִיאֵל) - jeden z archaniołów, książe pierwszego nieba symbolizujący miłość, braterstwo i wolność, znany również jako Wojownik Boży i Czarny Anioł, który sprawował władzę nad Edenem, a także najpotężniejszy posłaniec Boga, zasiadający po jego lewicy.

EtymologiaEdytuj

Słowo Gabriel wywodzi się od hebrajskich słów geber (męski, mężczyzna) oraz el (boży). W połączeniu nabiera nowego znaczenia - Wojownik Boży.

BiografiaEdytuj

Z rozkazu Boga zniszczył Sodomę i Gomorę. Rozgromił również wojska Sennacheryba, za pomocą naostrzonej kosy, przygotowanej w dniu Stworzenia. W późniejszym czasie powstrzymał Waszti przed zjawieniem się nago na uczcie, wyprawionej przez Ahaszwerosza. Nstępnie Gabriel uratował z płomieni Chananiasza, Miszaela i Azariasza.

Obecnie Gabriel pomaga zaakceptować prawdę i zachować swoje zasady.Pozwala znaleźć mądrość w ludzkich ciałach oraz sprawia,że człowiek doznaje uczucia odwagi w życiu.

Tradycja judaistycznaEdytuj

Gabriel jest posłańcem Słowa Bożego i zarządza tajemnicą wcielenia dusz, ponieważ niegdyś był jednym z przywódców czuwających aniołów. W starym testamencie archanioł tłumaczy prorokowi sens wizji oraz wyjaśnia Danielowi przepowiednię Jeremiasza.

Tradycja chrześcijańskaEdytuj

W Nowym Testamencie zwiastował on Zachariaszowi narodzenie św.Jana Chrzciciela i Maryi narodzenie Jezusa.

Tradycja islamskaEdytuj

Gabriel był przewodnikiem Mahometa i miał podyktować mu Koran. W tradycji islamskiej znany jest pod nazwą Dżibril. Wyobrażany jest jako duch przybierający wygląd człowieka o czterech skrzydłach, na których miał wypisaną Bismalę. Każde z nich składało się ze 100 mniejszych skrzydeł. Gdy Bóg nakazał Gabrielowi zniszczyć miasta lub niewiernych ludzi, rozpościerał on tylko dwa zielone skrzydła. Jego postać, swoją wielkością wypełniała przestrzeń między wschodem i zachodem. W Koranie nazywany jest często Czarnym Aniołem.

Tradycja kabalistycznaEdytuj

Gabriel zarządza dziewiątą sferą Jesod i został opisany w Drzewie Życia.

CiekawostkiEdytuj

  • Jest aniołem prawdy 
  • Kabaliści nazywają go "mężem w białych szatach"